23 augusti, 2024

Eurobattery Minerals publicerar sin halvårsrapport samtidigt som ansökan om strategiskt projekt för Hautalampi precis har lämnats in

Stockholm, 23 augusti 2024 – Gruvbolaget Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market: ”BAT” och Börse Stuttgart: ”EBM”; kort: ”Eurobattery Minerals” eller ”bolaget”) publicerar idag sin halvårsrapport för 2024.

”Det andra kvartalet har varit fyllt av viktiga händelser. Det började redan i april med inlämningen av miljötillståndsansökan för batterimineralgruvan Hautalampi i Finland. Vi meddelade också att bolaget skulle lämna in en ansökan för att Hautalampi ska bli ett strategiskt projekt under CRMA och vi har precis lämnat in denna ansökan innan halvårsrapporten publiceras. Så saker och ting rullar verkligen på vad gäller vårt finska projekt”, kommentarer Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals, gällande det andra kvartalet 2024.

Strategiska och operativa höjdpunkter för Q2 2024

• I slutet av april tillkännagav Eurobattery Minerals att bolaget har skickat miljötillståndsansökan för batterimineralprojektet Hautalampi i Finland. Det faktum att miljötillståndsansökan har skickats in innebär att bolaget har tagit ett stort kliv mot att kunna starta gruvverksamheten i Finland.
  • I början av maj 2024 skrev Eurobattery Minerals under en avsiktsförklaringen om att investera en majoritetsandel i det spanska bolaget Tungsten San Juan SL (”TSJ”). TSJ driver utvecklingen av volframfyndigheten San Juan. Projektet har redan alla licenser och avtal som krävs produktionsstart, vilket skulle kunna möjliggöra en sådan under 2025.
  • I maj tillkännagav bolaget också att man kommer att ansöka om att Hautalampiprojektet ska bli ett strategiskt projekt inom ramen för den nya akten om kritisk råvaror, CRMA.
  • Senare i maj tillkännagav Eurobattery Minerals AB undertecknandet av ett samförståndsavtal (MoU) med Okun Energia Oy för lokal generering av solcellsenergi för att stödja koldioxidfri produktion av kritiska råvaror, och därigenom främja den gröna omställningen. Projektet syftar till att skapa en möjlighet för koldioxidfri produktion lokalt genom att utnyttja solenergi.
  • Årsstämman 2024 i Eurobattery Minerals AB hölls den 17 juni 2024. Årsstämman beslutade att omvälja Eckhard Cordes, Jan Olof Arnbom och Roberto Garcia Martinez som styrelseledamöter. Jan Olof Arnbom valdes till styrelseordförande.

Nyckeltal för Q2 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 0 KSEK (Q2 2023: 0 KSEK).
  • Rörelseresultatet efter finansiella poster uppgick till -10 259 KSEK (Q2 2023: -6 637 KSEK).
  • Resultat efter finansiella poster per aktie före utspädning uppgick till -0,10 SEK (Q2 2023: -0,26 SEK).
  • Resultat efter finansiella poster per aktie efter utspädning uppgick till -0,08 SEK (Q2 2023: -0,20 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -6 867 KSEK (Q2 2023: -11 225 KSEK).

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• Den 26 juli utnyttjar bolaget sin option att förvärva de återstående 30 procenten av aktierna i FinnCobalt Oy (”FinnCobalt”), ägare av marken och gruvrättigheterna till nickel–kobolt–koppar-projektet Hautalampi. Efter att ha avslutat detta förvärv uppgår Eurobattery Minerals ägarandel till 100 procent av FinnCobalt.
  • Den 7 augusti förlängde Eurobattery Minerals den icke-bindande avsiktsförklaringen som man undertecknat med Tungsten San Juan (TSJ) i maj 2024. TSJ driver utvecklingen av volframfyndigheten San Juan (Ourense, Galicien, Spanien). Eurobattery Minerals och TSJ har – efter ömsesidig överenskommelse – förlängt löptiden och exklusiviteten för avsiktsförklaringen tills vidare. Alla andra villkor i avsiktsförklaring förblir oförändrade.
  • Den 21 augusti lämnade Eurobattery Minerals in ansökan om att batterimineralprojektet Hautalampi ska bli ett strategiskt projekt inom ramen för den nya akten om kritiska råvaror, CRMA. Europeiska kommissionen förväntas offentliggöra den första listan med strategiska projekt i december 2024.

Detaljerad finansiell information
Eurobattery Minerals halvårsrapport för 2024 finns tillgänglig för hämtning på företagets webbplats och även bifogad till detta pressmeddelande (se nedan).

Kallelse till extra bolagstämma i Eurobattery Minerals AB