28 augusti, 2024

Eurobattery Minerals och Boliden ingår ett icke-bindande offtake-avtal för koppar

Stockholm, 28 augusti 2024 – Gruvbolaget Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market: ”BAT” och Börse Stuttgart: ”EBM”; förkortat: ”Eurobattery Minerals” eller ”bolaget”) meddelar idag att bolaget har ingått ett icke-bindande offtake-avtal med Boliden AB [BOL:STO] (förkortat: Boliden) för sitt batterimineralprojekt Hautalampi i Finland. Avtalet gäller i minst 10 år.

Eurobattery Minerals vd Roberto García Martinez säger att avtalet med en branschjätte som Boliden är en viktig milstolpe för bolaget.

"Idag är en fantastisk dag för Eurobattery Minerals, för Outokumpu kommun och för den ansvarsfulla gruvdriftens framtid i Europa. Det är en formidabel prestation av bolagets team och offtake-avtalet med Boliden skapar de rätta förutsättningarna för den planerade koldioxidfria produktionen av kritiska råvaror vid vårt batterimineralprojekt i Finland. Under våra förhandlingar med Boliden har vi etablerat en nära relation och vi ser fram emot ett givande framtida samarbete. Boliden är en mycket viktig partner som har ökat sina ansträngningar och ambitioner för Europa och Norden. Deras strategiska fokus och vision ligger väl i linje med våra egna mål och värderingar. Detta var det första steget i processen och vi fortsätter att jobba på möjliga offtake-avtal för nickel och kobolt”, fortsätter Roberto García Martínez.

Information om det 10-åriga icke-bindande offtake-avtalet
Avtalet med Boliden har ingåtts av vårt finska dotterbolag FinnCobalt Oy som ägs till 100 % av Eurobattery Minerals. Avtalet är ett långsiktigt inköpsavtal för koncentraten från Hautalampi. I utvärderingen har Boliden utgått från ett avtal för fullständig kopparkoncentratproduktion och en långsiktig varaktighet på minst 10 år. Koncentraten kommer att bearbetas på kopparsmältverket Boliden Harjavalta i Harjavalta, Finland och/eller på kopparsmältverket Boliden Rönnskär som ligger i Rönnskär, Sverige.

Information om batterimineralprojektet Hautalampi
Hautalampiprojektet och dess mineralisering ligger 35 mil från Helsingfors, i den välkända gruvregionen Outokumpu. Mineraliseringen ligger i samma region som den berömda Kerettigruvan där cirka 28,5 miljoner ton kopparmalm bröts mellan 1912–1989. Projektet består av en gruvkoncession som omfattar 277 hektar med exponering mot kobolt, nickel och koppar. En preliminär lönsamhetsstudie från 2023, anger att Eurobattery Minerals kommer att producera cirka 500 000 ton malm per år från underjordsgruvan, med en förväntat gruvdrift på över 12 år. Mineralresurserna har klassificerats i de högsta kategorierna som livskraftiga gruvprojekt enligt UNFC och miljötillståndsansökan lämnades in i slutet av april 2024.

Om Boliden AB
Bolidens vision är att vara den mest klimatvänliga och respekterade metalleverantören i världen. Bolaget är en europeisk producent av hållbara metaller. De bedriver verksamheter inom prospektering, gruvor, smältverk och återvinning och gör det med sina värderingar – omsorg, mod och ansvar – som ledord. Boliden har ungefär 6 000 medarbetare och omsätter årligen cirka 80 miljarder SEK. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Large Cap.

Eurobattery Minerals publicerar sin halvårsrapport samtidigt som ansökan om strategiskt projekt för Hautalampi precis har lämnats in