21 augusti, 2024

Eurobattery Minerals skickar in EU-ansökan om strategiskt projekt för Hautalampi

Stockholm, 21 augusti 2024 – Gruvbolaget Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market: ”BAT” och Börse Stuttgart: ”EBM”; förkortat: ”Eurobattery Minerals” eller ”bolaget”) har nöjet att tillkännage att man nu har skickat in ansökan om att batterimineralprojektet Hautalampi ska bli ett strategiskt projekt inom ramen för den nya förordningen om kritiska råvaror, CRMA. Europeiska kommissionen förväntas offentliggöra den första listan med strategiska projekt i december 2024.

I maj tillkännagav bolaget via ett pressmeddelande att man skulle ansöka om att Hautalampiprojektet ska bli ett strategiskt projekt inom ramen för den nya akten om kritiska råvaror (CRM-förordningen). Den nya förordningen godkändes på rekordtid eftersom EU-kommissionen strävar efter att stärka blockets strategiska självständighet genom att minska beroendet av externa leverantörer för kritiska råvaror. Dessa råvaror är nödvändiga för tillverkning av batterier, tekniker för förnybar energi och andra olika högteknologiska tillämpningar.

Gruvprojektet Hautalampi, där det finns nickel, kobolt och koppar, har varit under utveckling i flera år och det har gjorts betydande framsteg, bland annat vad gäller resursuppskattning, hantering av miljöfrågor och samhällsengagemang. Vår plan är att fokusera på ansvarsfull gruvdrift och toppmoderna bearbetningstekniker som verkligen bidrar till EU:s bestämmelser om cirkulär ekonomi som finns med i CRM-förordningen.
Detta är ett bevis på vårt engagemang för att minimera miljöavtrycket och Eurobattery Minerals har till exempel undertecknat ett samförståndsavtal med ett lokalt energibolag i Finland för utveckling av solcellsenergi för att stödja koldioxidfri produktion av kritiska råvaror. Projektet är också anpassat till EU:s stränga ramverk för företags hållbarhetsarbete, ESG (miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning) samt kontinuerliga balans vid den ökade utvinningen av kritiska råvaror. Allt detta samtidigt som man hela tiden kan bevisa att sådan tillväxt sker på ett hållbart och ansvarsfullt sätt samt att lokalsamhällets intressen sätts i främsta rummet.

Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals, säger: ”Att Hautalampiprojektet skulle få statusen som strategiskt projekt skulle vara en avgörande milstolpe. Detta skulle vara ett bevis på vår strävan om att bidra till EU:s ambition om en säker, motståndskraftig och hållbar försörjningskedja av kritiska råvaror. Med den ökande efterfrågan på nickel, kobolt och koppar – väsentliga metaller för energilagring, elfordon och förnybar energiteknik – är vårt projekt strategiskt positionerat för att stödja den gröna omställningen och minska EU:s strategiska beroende av externa källor”.

Hautalampis betydelse för EU
Batterimineralprojektet Hautalampi är avgörande för EU:s strategiska intressen. Det har potential att bli en viktig källa till nickel, kobolt och koppar, alla betraktade som strategiska råvaror enligt förteckningen i bilaga I till CRMA. Projektet kommer att stödja Europas ansträngningar att uppnå självförsörjning och minska beroendet av källor utanför EU, särskilt vad gäller de gröna och digitala omställningarna. Därigenom stöds även det mål i CRM-förordningen som säger att EU inte bör vara beroende av något enskilt tredjeland för mer än 65 % av importen av varje enskild strategisk råvara.

Utvecklingen av projektet baseras på hållbar resursförvaltning och har fått stöd av privata investerare och statliga myndigheter som Utvecklingscentret för teknologi och innovationer i Finland (TEKES) samt finska Närings-, trafik- och miljöcentralen (ELY).

Batterimineralprojektet Hautalampi ligger cirka 35 mil från Helsingfors, i den välkända gruvregionen Outokumpu. Detta är en utmärkt plats för att bedriva gruvdrift eftersom det finns ett starkt lokalt stöd för gruvor och kommunen har ett idealiskt läge för den växande marknaden för tillverkning av elbilar i norra Europa. Detta strategiska läge kommer att underlätta en sömlös leverans av förädlade material till nyckelindustrier över hela Europa, särskilt inom sektorer relaterade till förnybar energi och elektrisk mobilitet.

Information om batterimineralprojektet Hautalampi
Hautalampiprojektet ligger i samma region som den välkända Kerettigruvan där cirka 28,5 miljoner ton kopparmalm bröts mellan 1912–1989. Projektet består av en gruvkoncession som omfattar 277 hektar med exponering mot kobolt, nickel och koppar. Det finns starka tekniska fundament för bearbetning och produktion av kommersiellt gångbara halter av Co-Ni och Cu.

De operativa målen för verksamheten, enligt vad som anges i den preliminära lönsamhetsstudien från mars 2023, anger att Eurobattery Minerals kommer att producera cirka 500 000 ton malm per år, med en förväntat gruvdrift på över 12 år. De totala investeringarna i anläggningstillgångar beräknas till 65 miljoner euro och återbetalningstiden är 4,6 år. Gruvprojektet förväntas ha en koncentratproduktion på 5 000 ton kopparkoncentrat Cu 25 % per år och 21 000 ton nickel-/koboltkoncentrat Ni 7 %/Co 1,9 % per år.

Detta finska projekt har en färdig preliminär lönsamhetsstudie från mars 2023 och Hautalampis malmreserver och mineralresursreserver har klassificerats i de högsta kategorierna som livskraftiga gruvprojekt i FN:s ramklassificering för resurser (UNFC). Gruvtillståndet för Hautalampi (K7802) registrerades i juni 2023 och ansökan om miljötillstånd lämnades in till de finska myndigheterna i slutet av april 2024.

Förordningen om kritiska råvaror – i korthet
Förordningen om kritiska råvaror (Critical Raw Materials Act) trädde i kraft den 23 maj 2024 och upprättade ett ramverk för att säkra tillgången till och leverera kritiska råvaror till hela EU på ett hållbart sätt. CRM-förordningen sätter upp tydliga tidslinjer för tillståndsförfaranden för utvinningsprojekt inom och utom EU, gör att vissa projekt kan bedömas som strategiska och kräver omfattande riskbedömningar vad gäller försörjningskedjan.

Förordningen betonar hur viktiga de kritiska råvarorna är för unionens gröna och digitala omställningar men även för att öka motståndskraften hos EU:s försvarsindustri samt rymd- och luftfartsbransch. Den första ansökningsomgången för strategiska projekt inom ramen för CRM-förordningen annonserades i slutet av maj 2024. De strategiska projekten syftar till att öka EU:s kapacitet för utvinning, förädling och återvinning av dessa kritiska material och samtidigt diversifiera försörjningskällorna.

Vårt batterimineralprojekt Hautalampi ligger helt i linje med målen för CRM-förordningen och utgör ett viktigt steg mot att säkerställa EU:s långsiktiga försörjningstrygghet vad gäller kritiska råvaror. Vi ser fram emot att få chans att bidra till Europas strategiska mål och att spela en nyckelroll vad gäller kontinentens hållbara, industriella framtid.

Under ansökningsprocessen och införandet av CRM-förordningen agerade Kreab Worldwide som rådgivare till Eurobattery Minerals. Kreab är ett globalt konsultbolag som arbetar med att analysera samhällsfrågor.

Uppdaterade villkor för företrädesemissionen med anledning av utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO5