23 maj, 2023

Eurobattery Minerals publicerar årsredovisning för 2022

Stockholm, 23 maj 2023 – Gruvbolaget Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market: BAT och Börse Stuttgart: EBM; kort: "EBM", "Eurobattery" eller "Bolaget") publicerar idag årsredovisningen för 2022.

"Under 2022 tog vi flera viktiga steg för att förverkliga vår strategi att utvinna ansvarsfulla batterimineraler från Europa som i sin tur lägger grunden för elbilsindustrin och förnyelsebar energi. Under 2023 förhandlar styrelsen och ledningen med olika externa parter och potentiella off-take partners för att säkerställa bolagets finansiella kapacitet att utveckla bolagets projekt och att bli en europeisk gruv- och mineralråvaruleverantör”, säger Roberto García Martínez, vd för Eurobattery Minerals.

Strategiska och operativa höjdpunkter 2022

Den finska Hautalampigruvan: Betydande framsteg i förberedelserna för gruvstart med förvärv av 40 % av aktierna, det slutgiltiga beslutet gällande koncessionsområdet för gruvverksamhet och en oberoende rapport som visar att mineralresurserna i gruvprojektet nästan har fördubblats.

Det spanska gruvprojektet Corcel: Ekonomisk uppsida baserat på oberoende rapport och en metallurgisk studie (som endast omfattar 10 % av hela fyndigheten) som visar att mängden nickel i Corcel räcker till för att tillverka en halv miljon bilbatterier på 60 kWh och är värt 113,9 miljoner euro. Med nödvändig informationen för miljö- och drifttillstånd inlämnad till myndigheterna är dagbrottsprojektet betydligt närmare drift.

Svenska undersökningstillstånd: Forskningssamarbete om sällsynta jordartsmetaller och förlängning av alla prospekteringstillstånd under 2022.

Detaljerad finansiell information
Eurobattery Minerals årsredovisning 2022 finns tillgänglig för nedladdning på företagets webbsida och även bifogad till detta pressmeddelande (se nedan).