1 februari, 2021

Forskningssamarbete har identifierat en hållbar och kostnadseffektiv metod för anrikning av vanadin från alunskiffrar i Fetsjön

Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market: "BAT"; "Bolaget"), ett tillväxtföretag inom gruv- och prospekteringssektorn med visionen att hjälpa Europa bli självförsörjande inom etiska batterimineraler, redovisar ett positivt första resultat från sitt samarbete med AGH University of Science and Technology i Krakow. Det gemensamma forskningsprojektet har två mål; att identifiera de viktigaste mineralen som innehåller batterimineralet vanadin och att utveckla optimala, hållbara metoder för att utvinna metallen. Vanadin är en kritisk råvara i batterier och en nyckelkomponent för elfordonsindustrin.

Sammanfattning:

• Tekniken som utvecklats möjliggör en hållbar och kostnadseffektiv anrikning av vanadin och REE vid relativt låga temperaturer utan användandet av kemikalier
  • Forskningen har visat att de tidigare bekräftade stora mängderna vanadin i Fetsjöns alunskiffrar är bundna till mineralen rutil och glimmer samt till vissa lermineral
  • Nästa steg omfattar ytterligare tester för att separera och utvinna vanadin och REE
  • Forskningsprojektet är en del av det pågående samarbetet mellan universiteten i Krakow och Uppsala och Eurobattery Minerals.

Genom experiment med vanadinrika alunskiffrar från Eurobattery Minerals prospekteringsområde Fetsjön har forskarna visat att delar av vanadinet är bundet till mineralen rutil (TiO2) och glimmer samt till vissa lermineral. Forskarna har lyckats att termiskt koncentrera vanadin och sällsynta jordartsmetaller (REE) i alunskiffrarna. Metoden har varit framgångsrik redan vid relativt låga temperaturer, vilket innebär att mindre mängd energi behövs. Dessutom möjliggör processen att separering kan göras utan användning av kemikalier. Att producera ett billigt metallberikat koncentrat kan vara en ny metod för att utvinna vanadin.

”Vi är mycket glada över de här tidiga resultaten som tyder på att vanadin i vårt Fetsjön-projekt, och även på andra håll, kan utvinnas mer hållbart och kostnadseffektivt än vad vi hittills har känt till”, säger Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals.

Dr Maciej Manecki driver forskningsprojektet vid Institutionen för mineralogi, petrografi och geokemi vid AGH University of Science and Technology i Krakow, Polen, och han är optimistisk kring resultaten:

”Forskningen stöder min hypotes att, liksom tidigare forskning vid Fetsjön och andra delar av världen med liknande geologiska formationer har visat, vanadin i svarta skiffrar är bundet till oxid- och / eller glimmermineraler och att det är möjligt att termiskt koncentrera metallen vid relativt låga temperaturer och utan användning av kemikalier. Jag ser fram emot resultaten av ytterligare tester för separering och utvinning av vanadin och REE ”, avslutar Dr Maciej Manecki.

Roberto García Martínez, VD

roberto@eurobatteryminerals.com

Om Eurobattery Minerals

Eurobattery Minerals AB är ett svenskt gruvföretag noterat på NGM Nordic SME (BAT) och Börse Stuttgart (EBM). Som själva grunden för värdekedjan för batteriproduktion är företagets vision att hjälpa Europa bli självförsörjande på etiska och fullt spårbara batterimineraler som används inom elfordonsindustrin. Företaget undersöker och utvecklar flera nickel-, kobolt- och kopparprojekt i Europa och levererar råvaror som är kritiska för den expanderande batterimarknaden för eldrivna fordon. För mer information besök www.eurobatteryminerals.com.

Augment Partners AB, tel. +46 8 505 651 72, e-post: info@augment.se är Eurobattery Minerals Mentor.