15 januari, 2021

Eurobattery Minerals expanderar till Tyskland via parallellnotering och nytt kontor

Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market: "BAT"; "företaget"), ett tillväxtföretag inom gruv- och prospekteringssektorn med visionen att hjälpa Europa bli självförsörjande inom etiska batterimineraler, meddelar idag att företaget parallellnoteras på Börse Stuttgart under symbolen EBM. Detta genom att förlänga sin notering från NGM i Sverige. Företagets aktie kan från och med idag handlas i både Sverige och Tyskland.

Utöver detta kommer Eurobattery Minerals att öppna ett kontor i Berlin under det första kvartalet 2021. Att finnas på plats på den, för bilindustrin, viktigaste marknaden i Europa, och göra det möjligt för den stora tyska investerar-communityn att investera i Eurobattery Minerals, är viktiga drivkrafter för expansionen. Företaget kommer även fortsättningsvis att vara ett svenskt aktiebolag med huvudsäte i Stockholm.

Sammanfattning:

• Eurobattery Minerals kan från och med idag, den 15 januari 2021, handlas på Börse Stuttgart under symbolen EBM. Företaget behåller sin notering på den svenska aktiemarknaden.
  • Företaget meddelade även att det kommer att öppna ett kontor i Berlin i Tyskland under det första kvartalet 2021.
  • Att finnas på plats på den, för bilindustrin, viktigaste marknaden och tillika centrum för elektrifieringen av fordonsindustrin i Europa, skapar ännu bättre förutsättningar för företagets affärsstrategi som den hållbara grunden för elbilsrevolutionen.
  • Företaget har flera prospekterings- och gruvprojekt runt om i Europa i olika stadier som alla är fokuserade på etisk utvinning av batterimineraler som nickel (Ni), koppar (Cu), kobolt (Co), vanadin (V) och sällsynta jordartsmetaller (REE), med full spårbarhet. Genom projekten hjälper Eurobattery Minerals EU att öka sin självförsörjning av dessa kritiska råmaterial.
  • Eurobattery Minerals är ett av de första företagen som medverkar i programmet NGM Reach där NGM gör det möjligt för företag som är noterade på Nordic Growth Market att även handlas på Börse Stuttgart i Tyskland, och därigenom få tillgång till den största investerar-communityn i EU.

“Vi har en tydlig strategi; Eurobattery Minerals ska utgöra grunden i batteriproduktionens värdekedja. Därför är nyheterna idag betydande på två sätt. För det första kommer vi att vara närvarande i hjärtat av den europeiska och globala bilindustrins centrum. För det andra ger parallellnoteringen företaget tillgång till den största investerar-communityn i EU – en community där hållbara investeringar är högst upp på agendan”, säger Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals.

Genom parallellnoteringen på Börse Stuttgart, där Eurobattery Minerals kommer att handlas under symbolen EBM, blir det enklare för investerare över hela EU och på andra platser att handla med aktien. Privata investerare likväl som stora institutionella ägare, kan investera i det europeiska och hållbara batterimineralföretaget.

“EU-kommissionen har nyligen pekat på det faktum att om den elektriska revolutionen ska lyckas, behöver den stora euroepiska bilindustrin bli självförsörjande på dessa kritiska råmaterial som måste utvinnas på ett hållbart sätt. Jag tror därför att dagens nyhet kommer att hjälpa EU och den stora tyska fordonsindustrin på den vägen”, säger Roberto García Martínez.

Pågående projekt
Eurobattery Minerals fokuserar på flera prospekterings- och utvecklingsprojekt kring batterimineraler i Europa för att leverera råvaror som är kritiska för den växande marknaden för batterier till elbilar. Projekten inkluderar Hautalampi-projektet i Finland, Corcel-projektet i Spanien , Fetsjön-projektet i Sverige samt ytterligare sju andra prospekteringsprojekt i norra Sverige.

Samarbete kring hållbarhet

Eurobattery Minerals strategi är att samverka kring partnerskap med branschorgan för att återuppliva den europeiska gruvindustrin, men också för att stödja en ansvarsfull och hållbar gruvindustri i hela Europa. 2020 gick företaget med i Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA), ett svar på den globala efterfrågan på en mer socialt och miljövänligt hållbar gruvdrift. Dessutom är Eurobattery Minerals en av grundarna till European Raw Materials Alliance (ERMA). Organisationen syftar till att göra Europa ekonomiskt mer motståndskraftigt genom att diversifiera sina försörjningskedjor, skapa arbetstillfällen, locka investeringar till värdekedjan för råvaror, främja innovation och utbilda unga talanger.

Lanseringen av NGM Reach kommer att sändas live idag klockan 8.40 CET via denna länk: https://www.ngm.se/en/ngm-reach

Roberto García Martínez, VD

roberto@eurobatteryminerals.com

Kort om Eurobattery Minerals

Eurobattery Minerals AB är ett svenskt gruvföretag noterat på NGM Nordic SME (BAT) och Börse Stuttgart (EBM). Som själva grunden för värdekedjan för batteriproduktion är företagets vision att hjälpa Europa bli självförsörjande på etiska och fullt spårbara batterimineraler som används inom elfordonsindustrin. Företaget undersöker och utvecklar flera nickel-, kobolt- och kopparprojekt i Europa och levererar råvaror som är kritiska för den expanderande batterimarknaden för eldrivna fordon. För mer information besök www.eurobatteryminerals.com.

Augment Partners AB, tel. +46 8 505 651 72, e-post: info@augment.se är Eurobattery Minerals Mentor.