20 maj, 2022

Eurobattery Minerals publicerar resultatet för Q1 2022 – det starkaste kvartalet i företagets historia

Stockholm, 20 maj 2022 – Gruvbolaget Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market “BAT” och Börse Stuttgart: “EBM”; även beskrivet som ”EBM”, “Eurobattery” eller “företaget”), offentliggör idag sin rapport för det frsta kvartalet 2022.

”Vi är stolta och glada över det på alla sätt starkaste kvartalet för företaget någonsin. Uppbackad av vår riktade emission av konvertibler fick vi 18 miljoner kronor direkt i början av årets andra kvartal. Vi kommer att använda denna finansiering för att förvärva ytterligare aktier i FinnCobalt Oy, den nuvarande ägaren av Hautalampigruvan, och för andra potentiellt värdeskapande investeringar och projekt. Vi har lagt grunden för den första mineralförsäljningen 2023. Ingenting kan hindra oss från att uppnå det”, säger Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals.

Strategiska och operationella höjdpunkter första kvartalet 2022

• Företaget uppnådde exceptionella prospekteringsresultat för nickel, koppar och kobolt i det spanska projektet Corcel: fyndigheten i Castriz omfattar uppskattningsvis 60 miljoner ton mineraliserat berg med en nickelhalt på 0,25 %. Ackreditering av resursen av det ansvariga ALS Global-laboratoriet kommer att ske under andra kvartalet 2022.
  • Utvidgning av verksamheten i Finland: FinnCobalt Oy fick ett undersökningstillstånd för det lovande projektet Varislahti som ligger cirka 10 kilometer från Hautalampiprojektet. Området innehåller bland annat kobolt, koppar och nickel och är idealiskt beläget i närheten till FinnCobalts infrastruktur och nuvarande verksamhetsbas.
  • Laboratoriet ALS Global kommer även att leverera slutliga borresultat under andra kvartalet 2022 och även tillhandahålla en uppdatering av mineralresursen enligt JORC-koden.

Nyckeltal kvartal 1 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 0 KSEK (Q1 2021: 0 KSEK)
  • Rörelseresultatet efter finansiella poster uppgick till -2 357 KSEK (Q1 2021: -2 721 KSEK)
  • Resultat efter finansiella poster per aktie uppgick till -0,15 SEK (Q1 2021: -0,17 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 540 KSEK (Q1 2021: -2 048 KSEK)

Väsentliga händelser efter perioden

• I början av april fattade bolaget beslut om en riktad nyemission av konvertibler om 18 MSEK (1,7 MEUR) till Formue Nord Fokus A/S. Syftet med den riktade emissionen, som grundar sig på bemyndigandet från årsstämman den 1 juni 2021, är att finansiera förvärvet av de ytterligare aktierna i FinnCobalt Oy i linje med befintliga avtal, samt att finansiera ytterligare värdeskapande investeringar och skapa flexibilitet för förvärv av ytterligare projekt eller delar av dem.

Detaljerad finansiell information

Eurobattery Minerals rapport för det första kvartalet 2022 finns tillgänglig för nedladdning på företaget webbsida och även bifogad till detta pressmeddelande (se nedan).

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen har utfärdats för publicering genom Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals AB för offentliggörande den 20 maj 2022 kl. 07:30 CEST.

Om Eurobattery Minerals

Eurobattery Minerals AB är ett svenskt gruvbolag noterat på svenska Nordic Growth Market (BAT) och tyska Börse Stuttgart (EBM). Med visionen att göra Europa självförsörjande på ansvarsfullt utvunna batterimineraler, är företagets fokus att realisera ett flertal nickel-kobolt-kopparprojekt i Europa för att leverera kritiska råvaror och på så sätt lägga grunden för en renare värld.

För mer information, vänligen besök www.eurobatteryminerals.com Följ oss gärna på LinkedIn och Twitter .

Kontakta Eurobattery Minerals

Roberto García Martínez – VD

E-mail: info@eurobatteryminerals.com

Kontakt för investerarrelationer

Linda Lenz

Tfn: +49 (0) 172 834 18 92

E-mail: ir@eurobatteryminerals.com

Mentor

Augment Partners AB är mentor till Eurobattery Minerals AB: Tfn: +46 (0) 8 604 22 55, e-mail: info@augment.se.