30 augusti, 2022

Ytterligare ett steg närmare gruvdrift: Eurobattery Minerals lämnar in nödvändig information för miljö- och drifttillstånd för det Spanska Corcelprojektet

Stockholm, 30 augusti 2022 – Gruvbolaget Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market “BAT” och Börse Stuttgart: “EBM”; även beskrivet som ”EBM”, “Eurobattery” eller “företaget”), meddelar idag att nödvändig dokumentation för att färdigställa miljökonsekvensbeskrivningen och drifttillståndet för sitt Spanska batterimineralsprojekt Corcel har lämnats in till energi- och gruvmyndigheten i La Coruña.

”Nickel-kobolt och koppargruvan i norra Spanien kommer att vara viktig då den levererar ansvarsfullt utvunnet råvaror som behövs för en ren omställning av både elfordons- och energiindustrin. Mot bakgrund av bristen på, samt den ökande efterfrågan av, dessa mineraler har EU pekat ut resurserna som strategiska. På Eurobattery Minerals är vi redo att svara upp mot både EU-politikernas och industrins behov av batterimineraler utvunna i Europa”, säger Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals.

Mer information om de dokuments som har lämnats in

Att färdigställa miljökonsekvensbeskrivningen och drifttillståndet är grundläggande för att gruvdriften i Corcel ska kunna starta. För att få dessa tillstånd har Eurobattery Minerals nu lämnat in ansökan om utvinning (1), miljökonsekvensutredningen (2) och efterbehandlingsplanen (3) till de lokala myndigheterna.

• Ansökan om utvinning (1) motiverar att Ni-Co-Cu-resurserna inom Corcelprojektet möjliggör utveckling av ett tekniskt och ekonomiskt genomförbart gruvprojekt.
  • Miljökonsekvensutredningen (2) analyserar det aktuella tillståndet i området där projektet kommer att utvecklas och identifierar de möjliga effekterna av gruvprojektets genomförande på miljön.
  • Baserat på miljökonsekvensutredningen kommer den föreslagna efterbehandlingsplanen (3) att utformas för områdets miljö- och landskapsintegration och ekologiska förbättringar. Efterbehandlingsplanen motiverar att utvecklingen av Corcels gruvprojekt tillför värde till en resurs som förklarats som strategisk av EU på grund av bristen på, och den ökande efterfrågan av råvaran under de senaste åren. Dessutom bidrar utvecklingen av Corcelgruvan till den "ekologiska omställningen" och utfasningen av fossila energikällor. Den möjliggör utveckling av en ekonomisk verksamhet som genererar välstånd och sysselsättning och som positivt påverkar området där projektet kommer att genomföras.

Om Corcelprojektet

Corcelprojektet består av tre olika fyndigheter (Castriz, Monte Mayor och Monte Castello) och ligger på en stor Ni-Co-Cu-fyndighet i nordöstra Spanien. Baserat på resultat från flera nyligen genomförda borrkampanjer och oberoende rapporter siktar Eurobattery Minerals på att producera mineraler för några miljoner bilbatterier med en kapacitet på 60 kWh från Corcelprojektet i framtiden.

Om Eurobattery Minerals

Eurobattery Minerals AB är ett svenskt gruvbolag noterat på svenska Nordic Growth Market (BAT) och tyska Börse Stuttgart (EBM). Med visionen att göra Europa självförsörjande på ansvarsfullt utvunna batterimineraler, är företagets fokus att realisera ett flertal nickel-kobolt-kopparprojekt i Europa för att leverera kritiska råvaror och på så sätt lägga grunden för en renare värld.

För mer information, vänligen besök www.eurobatteryminerals.com Följ oss gärna på LinkedIn och Twitter .

Kontakta Eurobattery Minerals

Roberto García Martínez – VD

E-mail: info@eurobatteryminerals.com

Kontakt för investerarrelationer

Linda Lenz

Tfn: +49 (0) 172 834 18 92

E-mail: ir@eurobatteryminerals.com

Mentor

Augment Partners AB är mentor till Eurobattery Minerals AB: Tfn: +46 (0) 8 604 22 55, e-mail: info@augment.se.