17 juni, 2020

Henrik Johannesson ny styrelseordförande för Eurobattery Minerals

Eurobattery Minerals AB (NGM; “BAT”), ett tillväxtbolag inom gruv- och prospekteringsbranschen med visionen att hjälpa Europa att bli självförsörjande på etiska batterimineraler, är glada att välkomna Henrik Johannesson som styrelsemedlem och styrelseordförande. Han valdes in vid företagets årsmöte den 17 juni 2020. Henrik ersätter Monia Benbouzid. – Vi välkomnar Henrik till vårt team. Kombinationen av hans strategiska kunskap och internationella erfarenhet är av stort värde för företaget när vi fortsätter vår tillväxt som grunden för den europeiska batteribranschen. Som styrelseordförande kommer han att spela en viktig roll för företagets fortsatta utveckling under kommande år. Vi tackar också Monia för hennes arbete och önskar henne lycka till i framtida uppdrag, säger Roberto García Martínez, CEO at Eurobattery Minerals. Henrik har en bred erfarenhet från tidigare styrelseuppdrag. Han har erfarenhet från många olika branscher och marknader. Han startade sin karriär som advokat på Vinge och har därefter haft flera olika ledande positioner på Oriflame Cosmetics och Oriflame Global Management som bland annat managing director och vice president för företaget. De senaste 17 åren har han arbetet och bott i de flesta världsdelar; i Mexico, Vietnam, Kroatien, Iran, Turkiet och Polen. I sina roller har han haft fullt budgetansvar med fokus på tillväxt och bearbetning av nya marknader. Utöver detta har han även varit ansvarig för flera verksamheter i Afrika och Latinamerika. Henrik är nu bosatt i Stockholm. Henrik har en examen i juridik från Lunds universitet, har studerat ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm samt genomfört en executive-utbildning vid Harvard Business School. – Jag är glad att bli en del av Eurobattery Minerals. I min roll som styrelseordförande ser jag fram emot att arbeta nära Roberto och stödja genomförandet av vår vision att ge den växande elbilsbranschen tillgång till etiska och fullt spårbara batterimineraler, säger Henrik Johannesson. Förutom Henrik så omvaldes både Roberto García Martínez och Jan-Olof Arnbom till styrelseledamöter. För ytterligare information, vänligen kontakta: Roberto García Martínez, VD E-post: roberto@eurobatteryminerals.com Kort om Eurobattery Minerals Eurobattery Minerals är ett gruv- och prospekteringsföretag som fokuserar på batterimineral såsom nickel, kobolt, koppar och sällsynta jordartsmetaller. Verksamhet bedrivs uteslutande i Europa med fokus på Finland, Spanien och norra Sverige. Bolaget har två bearbetningskoncessioner (gruvlicenser) och åtta undersökningstillstånd för prospektering. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Augment Partners AB, tel. +46 8 505 651 72, email: info@augment.se är Eurobattery Minerals Mentor