15 juni, 2022

Oberoende NI-43-101-rapporten för Eurobattery Minerals Corcelprojekt färdig: Enbart 10 % av fyndigheten innehåller den mängd nickel som behövs för 500 000 bilbatterier

Stockholm, 15 juni 2022 – Gruvbolaget Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market “BAT” och Börse Stuttgart: “EBM”; även beskrivet som ”EBM”, “Eurobattery” eller “företaget”), har nu fått ta del av den oberoende tekniska rapporten, NI 43-101, för sitt spanska Ni-Co-Cu-projekt Corcel. Med en nickelhalt på 0,23 % kan Eurobattery Minerals i framtiden producera mineraler för några miljoner batterier för bilar med en kapacitet på 60kWh enbart från Castriz-fyndigheten.

Huvudpunkter

• Den oberoende tekniska rapporten har upprättats i enlighet med CIM (Canadian Institute of Mining, Metallurgy and Petroleum) riktlinjer och de regulatoriska kraven som anges i National Instrument 43-101 Standards of Disclosure for Mineral Projects (“NI 43-101”)
  • Rapporten visar att Corcelprojektet innehåller en stor nickelfyndighet. Endast med mineralutvärderingen av Castrizfyndigheten som anges i den tekniska rapporten (dvs cirka 5,6 miljoner ton berg med 0,23 % nickelhalt) skulle Eurobattery Minerals kunna tillverka 500 000 bilbatterier med en kapacitet på 60 kWh. Allt tyder på att vi har att göra med en stor nickelfyndighet, som lätt kan nå 60 miljoner ton med 0,25 % nickel.
  • I kombination med mineralutvärderingen som genomfördes 2021, täcker rapporten in  resultat från Castrizfyndigheten, i den så kallade "West Anomaly"-området, definierat 2019, vilket är en av tre fyndighetszoner i Corcelprojektet som även inkluderar Monte Mayor och Monte Castello.

”Vi är mycket glada över att äntligen kunde slutföra och publicera rapporten. Vi kan nu tydligt se att vi med bara en tiondel av hela volymen av Corcel-fyndigheten kommer att kunna bryta nickel för cirka en halv miljon bilbatterier”, säger Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals AB.

Om den tekniska rapporten

Rapporten har upprättats i enlighet med upplysnings- och rapporteringskraven som anges i Canadian Securities Administrators' National Instrument 43-101 (“NI 43-101”), Companion Policy 43-101CP och Form 43-101F1, samt med CIM (Canadian Institute of Mining) Definition Standards for Mineral Resources and Mineral Reserves som antogs av CIM Council i maj 2014, och CIM Estimation of Mineral Resources & Mineral Reserves Best Practice Guidelines som utarbetades av CIM MRMR-kommittén i november 2019.

Inledningsvis gjordes en sammanställning av alla historiska data samt data från 2019 och 2021 års kampanjer. Dessutom gjordes ett besök i arbetsområdet för att verifiera arbetsrutinerna. Enligt den tekniska rapporten så följer arbetsrutinerna fastställda standarder och krav samtidigt som den höga kompetensen hos Corcel Minerals tekniska personal är uppenbar.

Med de insamlade uppgifterna har en modell av Castrizområdets mineraltillgångar utvecklats med hjälp av en tredimensionell s.k. "Block Model" med en blockstorlek på 125 kubikmeter framtagen med programvaran Datamine Studio RM.

När en modell av den mineraliserade zonen tagits fram, gjordes mineralutvärderingar för olika Ni-kvaliteter.

Enligt tonnage-grade-tabellen för de olika Ni-kvaliteter som ingår i den tekniska rapporten och som visas i grafen bild 2 (se bilaga) framgår att endast med den borrkampanj som genomfördes under år 2021 (vilket är det område som utvärderas i den tekniska rapporten), i Corcelprojektet, så har det utvärderats: 5 595 580 ton med 0,23% Ni-kvalitet (Ni-grad 0,16%).

Som anges i den tekniska rapporten är det nuvarande målområdet litet men öppet med god potential att påvisa ytterligare Ni-resurser. Flera av de geokemiska nickelanomalierna har inte testats och ytterligare mineraltillgångar kan tillkomma i dessa områden.

Rapporten kan laddas ner på följande länk.

Alla tabeller och bilder kan ses i bilagan till releasen (se nedan).

Kvalificerade personer (Qualified persons)

Den tekniska rapporten utarbetades av Alan C. Noble, P.E. vid Ore Reserves Engineering, Lakewood, CO, USA och av Monica Barrero Bouza, EurGeol. Mr. Noble är en kvalificerad person för resursuppskattningar med en B.S. Examen i gruvteknik från Colorado School of Mines, professionell ingenjör i delstaten Colorado, USA och med över 50 års erfarenhet av resursuppskattning på över 156 mineralfyndigheter över hela världen. Mr. Noble är oberoende av Corcel Minerals och använder sig av kriterierna från NI 43‐101. Ms. Barrero Bouza är en kvalificerad person med i grunden en B.S. Examen i geologi från University of Oviedo (Spanien) och är medlem av den officiella sammanslutningen för professionella geologer i Spanien (ICOG), även registrerad som European Geologist och med 25 års mångsidig erfarenhet inom geologin för ädel- och basmetallprojekt. Ms. Barrero Bouza är oberoende av Corcel Minerals och använder sig av kriterierna från NI 43‐101.

Arbetena som utfördes under år 2021 i Corcelprojektet leddes och övervakades av Felipe Antonio Casillas Castañón, geolog och medlem nr 7572 i den officiella sammanslutningen för geologer i Spanien och innehar European Geologist nr 1816 med mer än 40 års erfarenhet av undersökning av metallfyndigheter. Felipe har även examen i gruvteknik och geologisk teknik. Hans omfattande erfarenhet inkluderar upptäckten av två wolframfyndigheter, en Pb-Zn-fyndighet och en antimonfyndighet, alla i nordvästra Spanien. Felipe har tidigare lett de geokemiska och geofysiska prospekteringskampanjerna för Corcelprojektet år 2019.

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen har utfärdats för publicering genom Roberto García Martínez, VD för Eurobattery Minerals AB för offentliggörande den 15 juni 2022 kl. 07:30 CEST.

Om Eurobattery Minerals

Eurobattery Minerals AB är ett svenskt gruvbolag noterat på svenska Nordic Growth Market (BAT) och tyska Börse Stuttgart (EBM). Med visionen att göra Europa självförsörjande på ansvarsfullt utvunna batterimineraler, är företagets fokus att realisera ett flertal nickel-kobolt-kopparprojekt i Europa för att leverera kritiska råvaror och på så sätt lägga grunden för en renare värld.

För mer information, vänligen besök www.eurobatteryminerals.com Följ oss gärna på LinkedIn och Twitter .

Kontakta Eurobattery Minerals

Roberto García Martínez – VD

E-mail: info@eurobatteryminerals.com

Kontakt för investerarrelationer

Linda Lenz

Tfn: +49 (0) 172 834 18 92

E-mail: ir@eurobatteryminerals.com

Mentor

Augment Partners AB är mentor till Eurobattery Minerals AB: Tfn: +46 (0) 8 604 22 55, e-mail: info@augment.se.